קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים כיתה י

מבחני מחוננים כיתה י

הכנה למבחן מחוננים

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על מבחני מחוננים כיתה י.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

מבחני המחוננים יתבצעו בשני שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם תלמידים רבים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

צריכים אינפורמציה אודות מבחני מחוננים כיתה י? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

נושא מבחני מחוננים כיתה י הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו הקובע

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בחשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחני מחוננים כיתה י.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מחוננים שלב ב

מבחנים לילדים מחוננים בכיתה ב

מבחן מחוננים כתה ב שלב ב

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א כיתה ב

חומר לימוד למבחן מחוננים

תגובה אחת על “מבחני מחוננים כיתה י”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>