קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ב הכנה

מבחן מחוננים כיתה ב הכנה

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

  • התכוננות יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אם אתם מחפשים מידע על מבחן מחוננים כיתה ב הכנה הגעתם לאתר הנכון.

יש להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

שיטה טובה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

ישנם ילדים רבים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה על מבחן מחוננים כיתה ב הכנה? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

כדאי להביא גם את שאר האחים שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על מבחן מחוננים כיתה ב הכנה.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, חלק נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.
    1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מפתחים אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ב הכנה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב ב

האם כדאי לערער על מבחן מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב דוגמא

מבחן דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן אבחון מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>