קטגוריות
Uncategorized

דןגמה למבחני מחוננים

דןגמה למבחני מחוננים

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכה.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות דןגמה למבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

חשוב להסביר לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה יום טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ומים.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

צריכים מידע אודות דןגמה למבחני מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

נושא דןגמה למבחני מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מועבר דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, חלק מסויים מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

כאשר התלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא דןגמה למבחני מחוננים.

עוד בנושא:

הכנה לשלב ב מחוננים

איתור מחוננים כיתה ב

קורסים וירטואליים מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שאלות לדוגמה

מבחן מחוננים בכיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>