קטגוריות
Uncategorized

מבחנים לאיתור מחוננים

מבחנים לאיתור מחוננים

חוגי הכנה למבחנים לתלמידים מחוננים

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • הכנה 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. אם הילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחנים לאיתור מחוננים.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילד כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את כלל המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

צריכים אינפורמציה אודות מבחנים לאיתור מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על מבחנים לאיתור מחוננים.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. תלמידים שמצליחים בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

כיצד לעורר אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחנים לאיתור מחוננים.

כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

על מנת שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יפנים את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

רישום למבחן מחוננים

מחוננים כיתה ב

איך מאתרים ילדים מחוננים

רישום למבחני מחוננים

מבחן מחוננים דוגמאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>