קטגוריות
Uncategorized

מבחן צורות מחוננים

מבחן צורות מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מבחן צורות מחוננים.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. חשוב להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כשהתלמיד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את מגוון הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

מחפשים מידע על מבחן צורות מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

המבחן הראשון מטרתו לסייע למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מבחן צורות מחוננים.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, חלק נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בגלל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן צורות מחוננים.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב כיתה ב

דוגמא למבחן מחוננים כיתה א

מבחן מחוננים כיתה ח

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א הכנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>