קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ג

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ג

הכנה למבחני מחוננים

תקופת ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ומים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין אודות דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ג.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

מבחן מחוננים – אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

יש תלמידים רבים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

טוב להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תקראו מידע עשיר אודות דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ג.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ג.

#p#כאשר יגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

לרוב, חלק מסויים מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

איך לפתח אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ג.

עוד בנושא:

חשיבות איתור תלמידים מחוננים

מתי יערך מבחן לאתר מחוננים

מבחני מחוננים שלב ב

מבחן שלב א מחוננים

חוג הכנה למבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>