קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב א להדפסה

מבחן מחוננים שלב א להדפסה

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחן מחוננים שלב א להדפסה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

ישנם תלמידים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים שלב א להדפסה? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מבחן מחוננים שלב א להדפסה.

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים שלב א להדפסה.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

העשרה על ארצות מחוננים

באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראלp

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים שלב ב מכון

מבחן מחוננים כיתה ג pdf

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>