קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים לכיתה ד

מבחן מחוננים לכיתה ד

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

  • התכוננות יום טרם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות מבחן מחוננים לכיתה ד.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

יש להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

דרך טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי להעריך את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם לא מעט ילדים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים לכיתה ד.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן שלב א' נועד לסייע לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על מבחן מחוננים לכיתה ד.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מפתחים אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים לכיתה ד.

כאשר הילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסוג זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

על מנת שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מסוימת. במטרה שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג

מבחן לדוגמא מחוננים

מבחן לאיתור מחוננים שיכבת ב

מבחני מחוננים בכיתה ב

מבחן איתור מחוננים חטיבת ביניים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>