קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כתה ב שלב ב

מבחן מחוננים כתה ב שלב ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. במידה והילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים כתה ב שלב ב הגעתם לאתר הנכון.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

אין טעם לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי להעריך את כלל המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים כתה ב שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מומלץ להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

נושא מבחן מחוננים כתה ב שלב ב הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

איך מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין מבחן מחוננים כתה ב שלב ב.

עוד בנושא:

ספר הדרכה למבחני מחוננים

מחוננים כיתה ד

חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב ב

תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב

מבחן צורות מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>