קטגוריות
Uncategorized

כמה זמן מבחן מחוננים שלב א

כמה זמן מבחן מחוננים שלב א

להפוך את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

חשוב להגיד לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

קיימים גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

אם אתם צריכים מידע אודות כמה זמן מבחן מחוננים שלב א הגעתם לאתר הנכון.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

דרך מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

מבחן מחוננים – רק כאשר הילד באמת מחונן?

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

צריכים מידע על כמה זמן מבחן מחוננים שלב א? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על כמה זמן מבחן מחוננים שלב א.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

רוב הזמן, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר הילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

במטרה שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין כמה זמן מבחן מחוננים שלב א.

עוד בנושא:

מבלני מחוננים

מבחן מחוננים שלב

מועד בחינת מחוננים

מחוננים מכיתה ז כיתה ח

מבחן מחוננים כיתה ג דוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>