קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ב שאלות לדוגמה

מבחן מחוננים כיתה ב שאלות לדוגמה

חוגי הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על מבחן מחוננים כיתה ב שאלות לדוגמה.

  • הכנה 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ומים.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

מבחן מחוננים: אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים כיתה ב שאלות לדוגמה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על מבחן מחוננים כיתה ב שאלות לדוגמה.

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

#p#כאשר יתבגר התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, חלק נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ב שאלות לדוגמה.

במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

כאשר הילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתה ג שלב א

ספר הכנה למבחני מחוננים pdf

מבחן דוגמא מחוננים כיתה ב

באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראלp

העשרה על ארצות מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>