קטגוריות
Uncategorized

מבחן דוגמא מחוננים כיתה ב

מבחן דוגמא מחוננים כיתה ב

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחן דוגמא מחוננים כיתה ב.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. חשוב להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

חשוב מאוד ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

יש לא מעט ילדים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן דוגמא מחוננים כיתה ב.

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות מבחן דוגמא מחוננים כיתה ב.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

לרוב, חלק מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בעקבות דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן דוגמא מחוננים כיתה ב.

כאשר הילד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסגנון זה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

דוגמאות למבחן ילדים מחוננים כיתות ב

מבחן שלב א מחוננים

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים

מבחן איתור מחוננים לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>