קטגוריות
Uncategorized

מבחן לדוגמה מחוננים כיתה ג

מבחן לדוגמה מחוננים כיתה ג

להפוך את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. חשוב להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על מבחן לדוגמה מחוננים כיתה ג.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • הכנה יום טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

שיטות להבין אם ילדיכם אכן מחונן

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת להעריך את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה אודות מבחן לדוגמה מחוננים כיתה ג? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

בזמן ההתכוננות לבחינה, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא מבחן לדוגמה מחוננים כיתה ג הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

בדרך כלל, חלק מסויים מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן לדוגמה מחוננים כיתה ג.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א כיתה ב

מבחנים לדוגמא מחוננים

מי עובר מבחן מחוננים

שאלון למבחני מחוננים

אבחון מחוננים כיתה ב שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>