קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים א דוגמאות

מבחן מחוננים א דוגמאות

מתכוננים למבחן מחוננים

  • הכנה יום טרם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת בשבילו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על מבחן מחוננים א דוגמאות.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר הילד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

מחפשים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים א דוגמאות? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לסגל בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על מבחן מחוננים א דוגמאות.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.

איך לפתח אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. במטרה שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

כאשר התלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסוג זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים א דוגמאות.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים שלב ב תרגול חינם

התאמות למבחן מחוננים

מבחן מחוננים שלב א תאריך

מחוננים כיתה ד

דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>