קטגוריות
Uncategorized

מבחני דוגמא מחוננים שלב א

מבחני דוגמא מחוננים שלב א

הכנה למבחני מחוננים

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

דרך טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

שלב ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחני דוגמא מחוננים שלב א.

  • הכנה יום קודם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

ההכנה לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

מבחן מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע רב אודות מבחני דוגמא מחוננים שלב א.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

בזמן ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לערב את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על מבחני דוגמא מחוננים שלב א.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא מבחני דוגמא מחוננים שלב א.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

ספר הכנה מחוננים שלב ב

אוצר המילים מבחני מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב דוגמא

מבחן מחוננים לכיתה ד

כמה פעמים אפשר לעשות מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>