קטגוריות
Uncategorized

מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1

מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1

הילד מתכונן נפשית למבחן המחוננים

תקופת ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

חשוב להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

שיטות לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

לאורך ימי ההכנות למבחן, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

המבחן הראשון מטרתו לסייע לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

רוב המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1 הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בשל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מסוימת. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1.

כאשר התלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

הצלחה במבחני מחוננים

מבחן איתור מחוננים כיתה יא

מחוננים אתר

דוגמה למבחן מחוננים כיתה א

מבחן מחוננים לכיתה ט לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>