קטגוריות
Uncategorized

תשובות למבחני מחוננים

תשובות למבחני מחוננים

חוגי הכנה למבחנים לילדים מחוננים

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

אם אתם מחפשים מידע על תשובות למבחני מחוננים הגעתם למקום הנכון.

חשוב להגיד לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. חשוב לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. במידה והילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע רב אודות תשובות למבחני מחוננים.

במהלך תקופת ההכנות למבחן, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב אודות תשובות למבחני מחוננים.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

בדרך כלל, חלק מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מפתחים אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

כשהילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסוג זה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. כאשר הילד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא תשובות למבחני מחוננים.

עוד בנושא:

הכנה למבחני מחוננים ידע כללי

אבחון ילדים מחוננים חלק א

מבחן מחוננים שלב א אונליין

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג

דוגמאות לבחינות מחוננים כיתה ד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>