קטגוריות
Uncategorized

לומדת הכנה למבחני מחוננים

לומדת הכנה למבחני מחוננים

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכה.

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות לומדת הכנה למבחני מחוננים.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב ביותר שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

שלב ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. אם התלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

המבחנים יתבצעו בשני שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

בזמן ההתכוננות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

כאן תמצאו מידע רב אודות לומדת הכנה למבחני מחוננים.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על לומדת הכנה למבחני מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך באופן קבוצתי.

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

איך לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא לומדת הכנה למבחני מחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יפנים את אופן החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסוג זה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ב& 39

ספר הכנה למבחני מחוננים

לעבור בחינה שלב א מחוננים

דוגמא מבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים שלב א להורדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>