קטגוריות
Uncategorized

מבחן איתור מחוננים כיתה ה

מבחן איתור מחוננים כיתה ה

תוכניות הכנה למבחן לילדים מחוננים

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על מבחן איתור מחוננים כיתה ה.

שלב ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

  • התכוננות יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהילד באמת מחונן?

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

ישנם לא מעט ילדים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

טוב לרשום גם את שאר האחים שהם אוהבים. מומלץ לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה אודות מבחן איתור מחוננים כיתה ה? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא מבחן איתור מחוננים כיתה ה הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מפתחים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן איתור מחוננים כיתה ה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

האם כדאי לגשת לשלב ב מבחן מחוננים

מבחני מחוננים פרק ב

הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

הזנת נתונים מבחן מחוננים

מבחני חשבון לכיתה ג מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>