קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחן מחוננים שלב א כיתה ב

הכנה למבחן מחוננים שלב א כיתה ב

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על הכנה למבחן מחוננים שלב א כיתה ב.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי חלקים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

לאורך ימי ההכנות למבחן, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

כאן תמצאו מידע רב אודות הכנה למבחן מחוננים שלב א כיתה ב.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות הכנה למבחן מחוננים שלב א כיתה ב.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בעקבות רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

כאשר התלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין הכנה למבחן מחוננים שלב א כיתה ב.

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

עוד בנושא:

איתור מחוננים שלב ב

מבחן לאיתור מחוננים דוגמא

מבחני הכנה למחוננים

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

מבחנן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>