קטגוריות
Uncategorized

השוואת חברות הכנה למבחני מחוננים

השוואת חברות הכנה למבחני מחוננים

מתכוננים למבחן מחוננים

יש להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. במידה והתלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

שיטה טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על השוואת חברות הכנה למבחני מחוננים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

צריכים אינפורמציה על השוואת חברות הכנה למבחני מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

טוב להביא גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

מרבית המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על השוואת חברות הכנה למבחני מחוננים.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בעקבות דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

בשביל שהתלמיד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא השוואת חברות הכנה למבחני מחוננים.

עוד בנושא:

מחוננים מבחן

העשרה על ארצות מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים כיתה א

מתכוננים מראש למבחן מחוננים

תרגול מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>