קטגוריות
Uncategorized

ספר הכנה למבחני מחוננים

ספר הכנה למבחני מחוננים

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

שיטה יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות ספר הכנה למבחני מחוננים הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ומים.

ההכנה לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מבחן מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

המבחנים יתבצעו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת להעריך את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כדאי להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

צריכים מידע אודות ספר הכנה למבחני מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות ספר הכנה למבחני מחוננים.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

לרוב, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בגלל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא ספר הכנה למבחני מחוננים.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

איתור מחוננים מבחן לדוגמא

מבחן מחוננים כיתות ו

הכנה למבחני מחוננים כיתה ז

מבחן מחוננים לחטיבה

דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>