קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות למבחני מחוננים

דוגמאות למבחני מחוננים

הילד מתכונן נפשית למבחן המחוננים

תקופת ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על דוגמאות למבחני מחוננים.

חשוב ביותר ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חיוני מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

  • הכנה יום קודם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

מבחן מחוננים: רק כשהתלמיד באמת מחונן?

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

צריכים אינפורמציה על דוגמאות למבחני מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על דוגמאות למבחני מחוננים.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מעוררים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

כשהתלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסוג זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא דוגמאות למבחני מחוננים.

עוד בנושא:

דוגמא ללומדה מבח מחוננים שלב ב

בחינות מחוננים שלב ב

מבחני צורות לילדים מחוננים שלב ב

בחינות מחוננים

היכן מתקיים מבחן מחוננים ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>