קטגוריות
Uncategorized

מבחן סינון למחוננים

מבחן סינון למחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מבחן סינון למחוננים.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "גאון". חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן סינון למחוננים.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

טוב להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב אודות מבחן סינון למחוננים.

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. ילדים שמצליחים בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

איך מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהילד יבין את אופן החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא מבחן סינון למחוננים.

כשהילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסגנון זה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

הכנה למבחני מחוננים דוגמאות

מבחן מחוננים שלב א כיתה ב pdf

הנחיות למבחן מחוננים

האם כדאי לערער על מבחן מחוננים

מבחן מחוננים כיתות ג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>