קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ו מועד

מבחן מחוננים כיתה ו מועד

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

  • התכוננות יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחן מחוננים כיתה ו מועד.

דרך יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ לרשום גם את שאר האחים שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים כיתה ו מועד.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על מבחן מחוננים כיתה ו מועד.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

רוב הזמן, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

איך מפתחים אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

כשהילד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים כיתה ו מועד.

עוד בנושא:

האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב

מבלני מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב דוגמא להדפסה

מבחני איתור מחוננים דוגמא

שלב ב בתכנית מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>