קטגוריות
Uncategorized

קורס הכנה למבחן מחוננים

קורס הכנה למבחן מחוננים

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

חשוב מאוד ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על קורס הכנה למבחן מחוננים.

  • הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

שלב ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

מבחן מחוננים: רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ישנם תלמידים רבים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות קורס הכנה למבחן מחוננים.

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לערב את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא קורס הכנה למבחן מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

רוב המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא קורס הכנה למבחן מחוננים.

כשהילד יפתור שאלות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסגנון זה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1

הכנה לשלב ב במבחן מחוננים

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ב

מחוננים כיתה ב שלב ב

תשובות מבחן מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>