קטגוריות
Uncategorized

קורסי הכנה למבחני מחוננים

קורסי הכנה למבחני מחוננים

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אם אתם מחפשים מידע אודות קורסי הכנה למבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

  • הכנה יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

לא מועיל לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

יש תלמידים רבים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שנקבע.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע רב אודות קורסי הכנה למבחני מחוננים.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

נושא קורסי הכנה למבחני מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

#p#כאשר יתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

רוב הזמן, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בעקבות דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

כאשר הילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא קורסי הכנה למבחני מחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים לחטיבה

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ח

מבחן מחוננים שלב א מתי

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב שלב א חוג

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב להורדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>