קטגוריות
Uncategorized

ערכה הכנה למבחן מחוננים חלק ב

ערכה הכנה למבחן מחוננים חלק ב

הכנה למבחני מחוננים

חשוב מאוד שתהליך ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת בשבילו. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. חשוב להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על ערכה הכנה למבחן מחוננים חלק ב.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מחפשים מידע אודות ערכה הכנה למבחן מחוננים חלק ב? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה על ערכה הכנה למבחן מחוננים חלק ב.

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בשל רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא ערכה הכנה למבחן מחוננים חלק ב.

כשהילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים בכיתה ב

מבחן מחוננים כיתהה

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ד

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח

מבחן מחוננים שלב ב תאריך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>