קטגוריות
Uncategorized

מי עובר מבחן מחוננים

מי עובר מבחן מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

תקופת ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. חשוב לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

שיטה טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת אודות מי עובר מבחן מחוננים.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מבחן מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מי עובר מבחן מחוננים.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לסייע לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא מי עובר מבחן מחוננים הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מי עובר מבחן מחוננים.

עוד בנושא:

מבחן איתור מחוננים כיתה ט

מבחן מחוננים שלב א

מתי מבחן מחוננים שלב א

מבחן מחוננים שלב א שאלות לדוגמה

מבחנים לתלמידים מחוננים ומצטיינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>