קטגוריות
Uncategorized

מחוננים תוכנית לימודים

מחוננים תוכנית לימודים

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת אודות מחוננים תוכנית לימודים.

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

יש להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

דרכים לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת לאבחן את כלל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

בזמן ההתכוננות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

צריכים מידע אודות מחוננים תוכנית לימודים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב ראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על מחוננים תוכנית לימודים.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

רוב הזמן, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מחוננים תוכנית לימודים.

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מסוימת. כאשר הילד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב א מתי

מחבחן מחוננים

משך מבחן מחוננים שלב ב

סימולציה מבחן מחוננים

הכנה למבחן מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>