קטגוריות
Uncategorized

מחוננים שלב ב כיתה ב

מחוננים שלב ב כיתה ב

תוכניות הכנה למבחן לילדים מחוננים

  • התכוננות יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהילד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין על מחוננים שלב ב כיתה ב.

שיטה יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש תלמידים רבים חכמים, אך לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כדאי להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

נושא מחוננים שלב ב כיתה ב הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כשהתלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מחוננים שלב ב כיתה ב.

עוד בנושא:

מחוננים ומצטיינים מבחנים

תאריך מחוננים שלב ב

מבחני מחוננים כיתה ג שלב ב

מחוננים מבחן לדוגמא

מבחן מחוננים שלב א דוגמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>