קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

יש להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחן מחוננים כיתה ב שלב א הגעתם לאתר הנכון.

מבחן מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

יש ילדים רבים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כדאי להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

צריכים אינפורמציה על מבחן מחוננים כיתה ב שלב א? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על מבחן מחוננים כיתה ב שלב א.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהילד יפנים את צורת החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

כאשר התלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ב שלב א.

עוד בנושא:

קורסי הכנה כיתה ב שלב מחוננים

מבחני איתור מחוננים שלב א& 39

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ב שלב א

מבחן מחוננים הכנה לכיתה ב

מבחן לאיתור מחוננים כיתה א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>