קטגוריות
Uncategorized

מודפס הכנה למבחן מחוננים

מודפס הכנה למבחן מחוננים

תוכניות הכנה למבחן לילדים מחוננים

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

קיימים גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

אם אתם מחפשים מידע אודות מודפס הכנה למבחן מחוננים הגעתם למקום הנכון.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

יש תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מודפס הכנה למבחן מחוננים.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבחן שלב א' נועד לעזור לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא מודפס הכנה למבחן מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בגלל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הם חכמים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מודפס הכנה למבחן מחוננים.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן איתור מחוננים לדוגמא

חומר לימוד למבחן מחוננים

מבחני מיון מחוננים כיתה ב

הכנה למבחני מחוננים pdf

איתור מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>