קטגוריות
Uncategorized

מבחן לאיתור מחוננים לדוגמא

מבחן לאיתור מחוננים לדוגמא

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על מבחן לאיתור מחוננים לדוגמא.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ישנם ילדים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן לאיתור מחוננים לדוגמא.

במהלך תקופת ההכנות למבחן, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לערב את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על מבחן לאיתור מחוננים לדוגמא.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

כשהתלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן לאיתור מחוננים לדוגמא.

עוד בנושא:

דוגמאות מבחני מחוננים שלב א

הכנה למבחן מחוננים ירושלים

מתי יערך מבחן לאתר מחוננים

חוג הכנה מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ג& 39

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>