קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים ידע כללי

מבחני מחוננים ידע כללי

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

  • התכוננות יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחני מחוננים ידע כללי.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. חשוב להעניק לילד כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

מבחן מחוננים – אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחני מחוננים ידע כללי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא מבחני מחוננים ידע כללי הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחני מחוננים ידע כללי.

עוד בנושא:

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב

מבחן כיתה ב מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

איתור מחוננים ומצטיינים

מבחן מחוננים כיתה ג לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>