קטגוריות
Uncategorized

מבחני איתור מחוננים דוגמא

מבחני איתור מחוננים דוגמא

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • הכנה יום קודם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. אם התלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין על מבחני איתור מחוננים דוגמא.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

יש לא מעט ילדים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את מגוון המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מחפשים אינפורמציה אודות מבחני איתור מחוננים דוגמא? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

נושא מבחני איתור מחוננים דוגמא הינו מטריד הורים רבים בישראל.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחני איתור מחוננים דוגמא.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחני מחוננים כיתה ב& 39

מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחני מחוננים לדוגמא

מבחן לאיתור מחוננים כיתה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>