קטגוריות
Uncategorized

איתור מחוננים שלב ב

איתור מחוננים שלב ב

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על איתור מחוננים שלב ב הגעתם למקום הנכון.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

שלב ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

  • התכוננות יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מבחן מחוננים: אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

לא מועיל לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

צריכים מידע על איתור מחוננים שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לצוות בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות איתור מחוננים שלב ב.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא איתור מחוננים שלב ב.

עוד בנושא:

הכנה למבחני איתור מחוננים

מחוננים שלב ב pdf

מבחן מחוננים כיתה ב להורדה

תאריכי בחינה מחוננים כיתה ב

מבחן לדוגמא מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>