קטגוריות
Uncategorized

מבחנים למחוננים כיתה ב דוגמאות

מבחנים למחוננים כיתה ב דוגמאות

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

חשוב להגיד לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מבחנים למחוננים כיתה ב דוגמאות הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

טוב להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחנים למחוננים כיתה ב דוגמאות.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לעזור למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה על מבחנים למחוננים כיתה ב דוגמאות.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר התלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסוג זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחנים למחוננים כיתה ב דוגמאות.

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

מבחן לדוגמא מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים לדוגמא חינם

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ב

מבחן מחוננים כיתהה

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד pdf

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>