קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

קיימים גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אם אתם מחפשים מידע על מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב הגעתם למקום הנכון.

שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. במידה והתלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש ילדים רבים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

בזמן ההכנות למבחן, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

צריכים מידע על מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון נועד לסייע לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

לרוב, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל נבחנים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהילד יבין את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים חטיבת ביניים

רישום מבחני מיון מחוננים

איתור מחוננים כיתה ב

שלב ב כיתה ב מחוננים הבנת הנקרא

איך לאבחן ילדים מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>