קטגוריות
Uncategorized

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב ב

הכנה למבחני מחוננים

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

תקופת ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב ב.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כשהילד באמת מחונן?

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ישנם לא מעט ילדים נבונים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שהוחלט.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב ב.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

נושא מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב ב הינו מטריד הורים רבים בארץ.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. תלמידים שעוברים את שלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

כאשר התלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסגנון זה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב ב.

על מנת שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד

מבחן איתור מחוננים כיתה ב

מתי מתקיים מבחן מחוננים שלב א

מבחני מחוננים

סימולציה מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>