קטגוריות
Uncategorized

כמה זמן נמשך מבחן מחוננים שלב א

כמה זמן נמשך מבחן מחוננים שלב א

חוגי הכנה למבחנים לילדים מחוננים

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין אודות כמה זמן נמשך מבחן מחוננים שלב א.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

שלב ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ומים.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה על כמה זמן נמשך מבחן מחוננים שלב א? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות כמה זמן נמשך מבחן מחוננים שלב א.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא כמה זמן נמשך מבחן מחוננים שלב א.

עוד בנושא:

איתור מחוננים על יסודי

לומדת הכנה למבחני מחוננים

דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב

שאלון למבחני מחוננים

מבחן איתור מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>