קטגוריות
Uncategorized

התאמות למבחן מחוננים

התאמות למבחן מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני ביותר שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

תקופת ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב להעניק לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות התאמות למבחן מחוננים.

  • הכנה יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים מידע על התאמות למבחן מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

המבחן הראשון נועד לעזור למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא התאמות למבחן מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

מרבית המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בשל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין התאמות למבחן מחוננים.

עוד בנושא:

מבחני איתור מחוננים לדוגמא

תשובות למחני מחוננים

מבחנים למסללול מחוננים לכיתה ה

מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב להורדה

הבנת הנקרא מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>