קטגוריות
Uncategorized

הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים

הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים

מתכוננים למבחן מחוננים

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

שלב ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. במידה והתלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

אם אתם מחפשים מידע אודות הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע עשיר אודות הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב א', כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

לרוב, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

במטרה שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

מחוננים pdf

מבחן מחוננים כיתה ב מועד

מבחני מחוננים התאמות

מבחן מחוננים לכיתה ט לדוגמא

הכנה למבחן מחוננים בחיפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>