קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחני סינון מחוננים

הכנה למבחני סינון מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין אודות הכנה למבחני סינון מחוננים.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני ביותר שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

חשוב להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כשהתלמיד באמת מחונן?

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע עשיר אודות הכנה למבחני סינון מחוננים.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות הכנה למבחני סינון מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. תלמידים שמצליחים בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא הכנה למבחני סינון מחוננים.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

אנלוגיות מילים מבחן מחוננים

מבחנים לדוגמא מחוננים

תשובות למבחן מחוננים שלב א

כמה ילדים עוברים מחוננים שלב א

מבחני מחוננים שלב ב כתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>