קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחני מחוננים שלב ב

הכנה למבחני מחוננים שלב ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

  • הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילד כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת אודות הכנה למבחני מחוננים שלב ב.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

דרכים להבין אם ילדיכם אכן מחונן

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע רב אודות הכנה למבחני מחוננים שלב ב.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

נושא הכנה למבחני מחוננים שלב ב הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא הכנה למבחני מחוננים שלב ב.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

על מנת שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מסוימת. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

עוד בנושא:

מבחן איתור מחוננים שלב א

מבחן מחוננים כיתה ג לדוגמא

מבחן לאיתור מחוננים

מבחן מחוננים לעולים לכיתה ז

מבחן מחוננים כיתה ב תרגול און ליין ערכת היכרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>