קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחן מחוננים ירושלים

הכנה למבחן מחוננים ירושלים

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

קיימים גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אם אתם צריכים מידע אודות הכנה למבחן מחוננים ירושלים הגעתם לאתר הנכון.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

שלב ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

חשוב להגיד לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. חשוב להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כשהילד באמת מחונן?

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

בזמן ההכנות לבחינה, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

צריכים אינפורמציה אודות הכנה למבחן מחוננים ירושלים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא הכנה למבחן מחוננים ירושלים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בעקבות דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא הכנה למבחן מחוננים ירושלים.

כשהילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

הזנת מבחני מחוננים

מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ד

אבחון מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ג& 39

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>