קטגוריות
Uncategorized

דוגמה למבחן מחוננים כיתה ב

דוגמה למבחן מחוננים כיתה ב

הילד מתכונן נפשית למבחן המחוננים

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ושתייה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת אודות דוגמה למבחן מחוננים כיתה ב.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

מבחן מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

ישנם לא מעט ילדים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת לאבחן את מגוון המיומנויות של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים אינפורמציה על דוגמה למבחן מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. טוב לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבחן שלב א' נועד לסייע לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא דוגמה למבחן מחוננים כיתה ב הינו מטריד הורים רבים בישראל.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

כשהתלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסוג זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין דוגמה למבחן מחוננים כיתה ב.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ב לדוגמא

איתור ילדים מחוננים בכיתה א

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

מבחן מחוננים כיתה ב

הכנה למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>