קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים לדוגמא בחינם

מבחני מחוננים לדוגמא בחינם

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות מבחני מחוננים לדוגמא בחינם הגעתם למקום הנכון.

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

יש להסביר לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

תקופת ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה על מבחני מחוננים לדוגמא בחינם? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

טוב להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על מבחני מחוננים לדוגמא בחינם.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כשהילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסגנון זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחני מחוננים לדוגמא בחינם.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהילד יבין את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

מחוננים כיתה ב שלב א

הורדה מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א לדוגמא

אנלוגיות מבחני מחוננים כיתה ב

חוג הכנה מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>