קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. אם התלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ומים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

יש להסביר לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות דוגמא למבחן מחוננים שלב ב הגעתם לאתר הנכון.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

המבחנים יתבצעו בשני שלבים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע רב אודות דוגמא למבחן מחוננים שלב ב.

כדאי להביא גם את שאר האחים שהם אוהבים. מומלץ לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כשיתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות דוגמא למבחן מחוננים שלב ב.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, אחוז מסויים מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בגלל רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
    1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין דוגמא למבחן מחוננים שלב ב.

במטרה שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב

מבחנים לדוגמא מחוננים כיתה ב& 39

מחוננים במתמטיקה

הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים

מבחן מחוננים לחטיבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *