קטגוריות
Uncategorized

בחינה מחוננים כיתה ב

בחינה מחוננים כיתה ב

להפוך את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת אודות בחינה מחוננים כיתה ב.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

תקופת ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי להעריך את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

אין לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

צריכים אינפורמציה אודות בחינה מחוננים כיתה ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

נושא בחינה מחוננים כיתה ב הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מסוימת. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא בחינה מחוננים כיתה ב.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

דוגמא למבחן מחוננים חטיבת ביניים

דפי עבודה מחוננים

מבחן מחוננים סדרות

שאלות לדוגמא מחוננים א

מבחן מחוננים שלב א דוגמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>